Date companie
 
 
 
 

DN76, drumul veșnic în lucru

RSS Știri
 
 
Data publicării : 5 Iulie 2015
Categorie : Social - economic | Cuvinte cheie : gropi, degradare, pericol, boli, DN76
 

AMBIANȚĂ

Natalia Manolescu: “Drumul național 76, Oradea - Deva este parte componentă a drumului european 79, care străbate 4 țări, pe o distanță de 1300 de km. Începe la Miskolc, în Ungaria și intră în România prin punctul de trecere a frontierei de la Borș, urmând traseul Oradea-Beiuș-Brad-Deva-Simeria-Petroșani-Târgu Jiu-Craiova. Iese din țară prin vămile Calafat-Vidin, străbătând în continuare, Bulgaria și Grecia, până în orașul - port Salonic, aflat la Marea Egee. În timp ce în celelalte țări, drumul se prezintă la standarde europene, în România starea drumului continuă să fie deplorabilă, la mai bine de 15 ani de la elaborarea primelor proiecte și realizarea primelor studii de fezabilitate. Întins pe 186 de km, DN76 este una dintre cele mai aglomerate artere de circulație din vestul țării. În acest moment, drumul se află într-un stadiu avansat de degradare, iar astfel reprezintă un adevărat pericol atât pentru participanții la trafic cât și pentru locuitori.”

VOX: "Rep: Utilizați des acest drum? Da,domnule! E dezastru! E vai si amar! Dezastru! Rep:Cine credeți că este de vină. De unde toate aceste probleme? Cine să fie, de la parlamentari! Cine-o fi de vină? Rep: De câți ani sunt aici probleme de trafic? De mult domnule, e de mult! 15-20 de ani. Rep: Când credeți că se vor rezolva problemele? Taxele le cer, dar drumurile nu le fac deloc, nu interesează pe nimeni. Acum 2-3 zile am băgat 200 de euro pentru direcție."

VOX: "Rep: Folositi DN 76 des? Aproape in fiecare zi. Rep: Și, cum vi se pare? Dezastru! Rep: De cand sunt problemele? De cand e lumea asta. R: credeți că se rezolvă? Peste 20 de ani! R: Cine e de vină? Nu știu ce să zic! R: Aveți speranțe că se va rezolva? Eu cred că statul ar trebui să repare. Rep: Va afecteaza afacerile? Bineînțeles! Rep: Pierdeți mult pe drum, cu mașina? Până la Deva faci două ore, trei, în loc de o oră."

ALEXANDRA GEORGESCU, reporter: “Pe lângă efectul negativ pe care îl are asupra mediului, praful afectează și sănătatea umană. Acesta poate provoca astm, boli ale căilor respiratorii și chiar scăderea duratei vieții. Medicul pneumolog, Irina Strâmbu, de la Institutul Marius Nasta ne-a vorbit despre riscurile la care sunt expuși cei care locuiesc în zonele cu praf.“

IRINA STRÂMBU, medic pneumolog, Institutul de Pneumoftiziologie „Marius Nasta”: “Cei care locuiesc în zona respectivă și care văd cum se depunde praful peste tot, pe frunze, pe rufe, aceia sunt probabil cei mai expuși.“

“Expunerea prelungită la praf într-o zonă de șantier sau într-o zonă de demolări sau chiar și în orașe unde sunt șantiere nesfârșite, poate să creeze probleme în moduri multiple. Pe de-o parte aerul este încărcat cu praf care poate să fie inhalat. În primul rând o bronșită cronică, datorită încercării sistemului respirator de a se debarasa de aceste particule, oamenii tușesc, expectorează. Pe de altă parte, această acoperire cu praf care se întâmplă în zona limitrofă unui șantier, de câteva sute de metri în jurul șantierului, care înseamnă nu numai acoperirea acoperișurilor și caselor sau a curților, ci și a plantelor, a copacilor, a zonelor împădurite, poate să afecteze și calitatea aerului în teritoriul respectiv. (...) Este o problema de mediu, de calitatea aerului și care poate să influențeze prin simptome respiratorii. (...) Bineînțeles că copiii vor fi de exemplu mai sensibil si vor avea simptome mai degrabă decât adulții, dar toată populația poate să fie afectată în felul acesta.”

În localitățile din proximitatea drumului național 76 locuiesc aproximativ un sfert de milion de români.

IRINA STRÂMBU, medic pneumolog, Institutul de Pneumoftiziologie „Marius Nasta”: “Dacă praful este peste tot, este destul de greu să te ferești. Probabil că atunci în perioadele în care se lucrează, în care se circulă mult și se ridică foarte mult praf de către mașinile de mare tonaj de pe drum, probabil că ar trebui atunci când ies afară să poarte o mască care să-i protejeze de inhalarea prafului și să încerce să țină cât mai închise feresterele, astfel încât să aibă cât mai puțin praf în casă.”

“Traficul intens și șantierele de construcții se transformă în surse de poluare a aerului și reprezintă principalele cauze ale efectelor nocive de poluare asupra sănătății”, recunoștea și ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, într-o conferință de presă susținută în luna aprilie a acestui an. Din păcate însă, au trecut ani, iar drumul național 76 se află încă în stadiu de șantier, mult prea departe de ziua în care locuitorii zonei își vor vedea visul cu ochii...

AMBIANȚĂ PROTEST POCOLA ” VREM DRUM EUROPEAN, NU NUMAI CU NUMELE!”

VOX: " Nu știu când o să termine drumul ăsta că tot începe lucrarea, o părăsește, se mută pe altă lucrare. Nu pot să îmi dau seama ce e aici. Bagă materiale, iar scoate materialul, nu știu! R: În câți ani vă așteptați să se rezolve? Eu zic...că vreo șapte-opt ani. La următoarele alegeri, atunci se lucrează cand sunt alegeri. Când vin alegerile, până atunci nu vezi nicio lucrare. R: Cine e de vină pentru problemele astea? De acolo, de sus, de la București! Nu am văzut nicio mașină, să văd, să controleze ce lucrează ăștia aici. R: Vă afectează personal sau în afaceri? Păi mă afectează, fac naveta pe drumul ăsta, distrugi toată mașina. Cât timp, 10 ani? Deja are patru ani. Cât are? Înspre Oradea are mai mult."

VOX: "Înainte de la Ștei la Oradea făceam vreo oră, o oră jumate maxim și acum trei ore, două ore jumate. R: Părinți se plâng de praf? Da! Și nu mai venim așa des pe aici, înainte veneam la două week-end-uri, acum o dată la două luni și tot așa. R: Din cauza drumului? Da. Bunica stă aici în sat, nu mai poate deschide gemurile din cauza prafului."

Oamenilor li se ascunde adevărul în privința riscului de a dezvolta în viitor diferite boli pulmonare, unele chiar greu curabile. De ce nu li se spune? Clasic, românesc: pe când rata îmbolnăvirilor în acest colț de lume va depăși cu mult media pe țară, deconturile vor fi făcute de către cei care vor fi atunci la putere. Cât vor costa? Aproape nesemnificativ, în comparație cu cât s-a furat, se fură și se va mai fura.

VOX, bătrân: "Nu știu ce lucrări fac, țeava e atat în pămant. Unde sunt banii, domnule? Banii de la comunitatea europeană, unde sunt banii ăștia?"

VOX, bătrânică anul trecut:“Vad ca nu au bani… ca banii sunt luati de domnii ceia si fac vilele prin strainatati si noua… a luat la toti oamenii acuma no acolo de pe deal sus si au taiat pomi si nu o dat la nimeni niciun leu.”

Am încercat să stăm de vorbă cu autoritățile privind poluarea existentă pe șantierele deschise pe DN 76, însă pe de o parte nici Garda de Mediu și nici Agenția pentru Protecția Mediului și pe de altă parte nici Direcția de Sănătate Publică nu s-au autosesizat. Acestea invocă motive precum legislația care nu include astfel de prevederi și programul încărcat. Mai mult, instituțiile de resort din reședințele de județe prin care trece drumul se arată cu degetul una pe alta când sunt întrebate despre responsabilitățile pe care ar trebui să le aibă.

prin telefon: DANIELA RAHOTĂ, director, D.S.P. Bihor: ”REPORTER: Potrivit medicilor, praful este un factor de mare risc pentru sănătatea oamenilor. Au existat măsurători în zona șantierului pentru construcția DN 76?
Director DSP BIHOR: Nu, nu. DSP nu a facut aceste determinari, nu avem cunostinta, nu stim, sincer nu stim.
REPORTER: Nu ati facut inspectii sa va autosesizati privind riscul la care sunt expusi locuitorii?
director DSP BIHOR: Nu, va dati seama ca nu. Nu, pentru ca nu am fost informați despre existenta unor probleme, nu ne-au informat nici medicii de familie care sunt in zona si care ar trebui sa ne comunice aceste aspecte. La Agentia de Protectia a Mediului poate s-au adresat sau la Garda de Mediu pentru ca este o poluare pe cale aeriana. Ei sunt cei care determina aceste lucruri. Se pot face controale mixte sau o actiune de inspectie mixta, Garda de Mediu si DSP.”

Ne-am adresat Gărzii de Mediu Bihor, care a susținut că...

prin telefon: VIOREL ȚEPELE, director, Garda de Mediu Bihor: "Nu sa stiti ca nu am avut chiar nici o sesizare de cand a inceput santierul.

REPORTER: Au fost efectuate masuratori privind noxele poluante din zona santierelor?
director GARDA DE MEDIU BIHOR Nu.
REPORTER: De ce nu s-au facut masuratori?
director GARDA DE MEDIU BIHOR: Noi avem activitatea programata in principiu cu un an inainte.
REPORTER: Stiti care e nivelul de poluare, aveti situatia sub control?
director GARDA DE MEDIU BIHOR: N-am putea spune, ca aparate de masurat poluarile are doar Agentia de Protectia Mediului nu Garda de Mediu. In cazul unor sesizari, sigur ca impunem ca masura sa faca analize.”

Agenția de Protecția Mediului Bihor a confirmat că are în dotare stații pentru măsurarea calității aerului, însă a indicat că Garda de Mediu Bihor este cea care ar fi trebuit să se sesizeze privind noxele poluante din zona șantierelor.

prin telefon: LOREDANA ȚÂRT, purtător de cuvânt, A.N.P.M. Bihor: ”Avem statii amplasate de calitate a aerului, numai titularul e obligat sa ne anunte daca sunt poluari sau nu. Cei care se sesizeaza sunt Garda, Garda de Mediu..Deci masuratori se fac doar la cerere.
REPORTER: Ca sa inteleg mai bine…Sesizari ar trebui Garda de Mediu, locuitorii sau constructorii sa ceara?
purtător de cuvânt ANPM BH: Da, da.

Deși dacă se gândește mai atent...

REPORTER: Dar institutia nu se poate autosesiza, sa mearga sa faca un control la fata locului?
purtător de cuvânt ANPM BH: Ba da. Se poate sa mearga si comisarii de mediu si eventual si de la noi sa vada ce se intampla, da sigur ca se poate.”

De partea cealaltă, în Hunedoara, lucrurile stau întocmai ca la Bihor.

prin telefon: CECILIA BIRĂU, director, D.S.P. Hunedoara: "La DSP nu am avut depuse din partea medicilor de familie nici o modificare a starii de sanatate si, in special, a bolilor de tip pulmonar care sunt legate direct de poluarea atmosferei. Nu am avut depuse reclamatii din partea persoanelor fizice. Directia de Sanatate nu se autosesizeaza in aceste cazuri.. Nu avem cum sa ne autosesizam daca nu avem date. Datele trebuie sa le avem de la Agentia Mediului care ne anunta daca au determinari peste valorile normale.”

Garda de Mediu Hunedoara s-a autosesizat o singură dată, efectuând un control chiar în luna trecută la firma de construcții ce realizează reabilitarea drumului dintre localitățile hunedorene Brad și Ionești. În urma controlului s-a constatat că firma deținea acordul de mediu emis de Agenția pentru Protecția Mediului și că nu au fost înregistrate depășiri ale valorilor maxime admise. Totodată, Garda de Mediu confirmă că Agenția pentru Protecția Mediului este instituția compententă pentru prelevarea probelor și efectuarea de analize privind calitatea aerului. Autoritățile scuză lipsa de reacție susținând că locuitorii sunt cei care ar trebui să îi atenționeze privind calvarul prin care trec, deja de prea mult timp. Aceștia, însă, par resemnați...

VOX: ”Rep: E praf, mizerie? Mizerie câtă vrei, câtă vrei. Drumurile cand sunt gata, cred că peste 50 de ani dacă se merge tot așa.”

VOX: ”Rep: Când credeți că se termină? Păi, în ritmul asta, nu cred ca termină, mai tăiați încă un rând de alegeri. ”

VOX: "Aveți praf în casă, mizerie, vă deranjează starea drumului?
Dezastru! Din toate punctele de vedere.
Rep: Copiii au unde să mai se joace?
Nu! Dezastru! Cum îl vedeți, gropi, mizerie,noroi,praf, de toate. Asta e, asta e România!

GABRIEL GEORGESCU, arhitect drumuri: "Este de neimaginat în 2015, un drum să arate ca DN76. Dezinteresul și nu numai dezinteresul ci și firmele executante care nu au avut sursele necesare au transformat acest drum național Oradea-Deva, intr-un dezastru. Fie că vorbim de materiale de construcții, utilaje sau mana de lucru, totul ne demonstrează că aceste termene nu au putut fi respectate iar firmele nu au avut resursele necesare. Nu e cazul să vorbim despre ce se întâmplă în alte părți, chiar și în Bulgaria unde firmele își respectă termenele și mai mult ajung să facă un kilometru de autostradă pe zi. (…)
Vă dați seama ce imagine își fac cei care vin din afară, tocmai că este o bretea de circulație foarte importantă care leagă Deva de Oradea și sperăm că nu vor mai trebui să treacă 20 de ani pentru a avea drumuri civilizate, pentru a avea posibilitate de comunicare ușor și de traversare a spațiului național.”

NATALIA MANOLESCU, reporter: "Aceasta a fost prima parte a materialului despre DN 76. În ediția viitoare, vom afla cum justifică prefecturile din cele două județe lipsa de colaborare între instituțiile descentralizate ale statului în teritoriu. Ulterior, în altă ediție, vom mai urca câteva trepte, până la întâi-stătătorul drumurilor naționale, domnul Narcis Neaga, cel căruia părea să-i fie..."

narcis neaga, director CNADNR: "rușine că sunt directorul CNADNR."



« înapoi la toate știrile

 
 

Adaugă comentariu



 
 

Alte știri pe aceeași temă

  • Pericolul furtunilor de vară ( 21 Iunie 2021 )

    Vremea se încălzește, dar nu scăpăm de ploi. Meteorologii avertizează că instabilitatea atmosferică rămâne accentuată, la nivelul întregii țări, iar cantitățile de precipitații vor fi însemnate și vor fi însoțite...

  • Cătălin Ivan: Bogdan Stanoevici a pierdut lupta cu sistemul medical românesc ( 15 Ianuarie 2021 )

    Dispariția prematură a lui Bogdan Stanoevici a lăsat un gol imens pentru cei care l-au cunoscut și apreciat. După o carieră pe scenă și pe marile ecrane, a dorit să se implice în politică, pentru că își dorea o reformă reală a României. Atacat de virusul SARS-CoV-2, sistemul de sănătate românesc nu a fost suficient pentru a-l salva. Un mesaj emoționant vine de la liderul Alternativei pentru Demnitate Națională, Cătălin Ivan, care l-a cunoscut bine pe Bogdan. Au fost adversari politici în 2019, când au candidat la alegerile prezidențiale, dar cu un proiect de țară cu multe similitudini, colegi mai târziu, regăsindu-și puncte comune în dorința de a pune sănătatea și educația în prim plan.

  • Lucrările de reabilitare la DN 76, în ritm alert ( 1 Noiembrie 2020 )

    În sfârșit, se mișcă lucrările pe Drumul Național 76 Oradea-Deva! A fost supranumit „dezastrul național”, „drumul rușinii” ori „drumul incompetenței guvernanților”, după ce lucrările de reabilitare, începute în 2007...

  • Relansare a lucrărilor la Autostrada Transilvania și la DN 76 Oradea - Deva ( 12 Iunie 2020 )

    Contractul pentru tronsonul Chiribiș-Biharia al Autostrăzii Transilvania, semnat, astăzi, în prezența premierului Ludovic Orban. Șeful Executivului, însoțit de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a vizitat șantierul...

  • Românii, la iarbă verde în plină pandemie de coronavirus ( 21 Martie 2020 )

    Inconștiența, iresponsabilitate sau ignoranță? În timp ce medicii se luptă pentru salvarea oamenilor infectați cu noul coronavirusului, iar autoritățile impun măsuri menite să protejeze populația, mulți români nu par deloc...

 
 
 
 
National TV Stana de Vale cam 1 National FM - Muzica romaneasca Stana de Vale cam 2